پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
تاریخچه بهیاری
نوشته شده در دو شنبه 4 مرداد 1395
بازدید : 221
نویسنده : حبیب سابکی

 


تاریخچه بهیاری درایران

عنوان بهیار به کسی اطلاق می شودکه دوره آموزشی رسمی بهیاری را براساس ضوابط آموزشی با کسب دانش ومهارت قابل قبول درقالب یک انضباط شغلی  واخلاقی کسب نموده باشدوتوانایی ارائه خدمات بهداشتی درمانی را درقالب شرح وظایف همراه باآموزش اولیه به بیمار داشته باشد.

مروری کوتاه برتاریخچه آموزش بهیار درایران

از زمان  تاسیس اولین مدرسه بهیاری به سبک جدید درایران حدود86سال می گذردتاریخچه اولیه پرستاری تاریخچه بهیاری است ودرطول تاریخ طبقه بندی مشخص شده که امروزدر کادرپرستاری معمول است دیده نمی شود.

اولین آموزشگاه پرستاری درسال 1294 توسط یک گروه مذهبی آمریکایی دربیمارستانی درشهرارومیه تاسیس شده ودر یک سال به علت وقوع جنگ جهانی اول به تبریز انتقال یافت ودرسال 1295 مدرسه دیگری درتبریز دایرشدکه تا سال 1349همچنان ادامه داشت.

آموزشگاههای بهیاری درسه شهرمهم تاسیس شدندیکی درتبریزودیگری درمشهدوشیراز درسال 1314که شرط پذیرفته شدن درآن داشتن تحصیلات دوره اول دبیرستان بود وپذیرفته شدگان طی دو سال فارغ التحصیل می شدند.

ازسال 1310نیروی زمینی ارتش درتهران بهیارانی را درقسمت بهیاری ارتش تعلیم داد درحال حاضر نیروهای زمینی-دریایی-هوایی هرساله تعدادی پذیرش می نمایند


:: برچسب‌ها: بهیاری , بهیار , مدرسه بهیای , رشته بهیاری , هنرستان بهیاری ,



بهیار
نوشته شده در دو شنبه 4 مرداد 1395
بازدید : 130
نویسنده : حبیب سابکی

بهیار (به انگلیسی: nurse-aid) عضوی از گروه پزشکی است که زیر نظر پرستار در امر مراقبت و درمان بیماران شرکت دارد. در تعریف رسمی بهیاری این گونه تعریف می‌شود: «بهیاری بعنوان یکی از شاخه‌های علوم و خدمات پزشکی آمیزه‌ای است از دانش پرستاری، مهارت فنی و اخلاق و عواطف انسانی و انضباط ویژه که در قالب شرح وظایف خاص خدمات بهداشتی درمانی در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، آسایشگاه‌ها، اورژانس‌ها و مراکز بهداشتی درمانی به مددجویان ارائه خدمات می‌نمایند.»

شرح وظایف بهیاری از وظایف اداره کل امور پرستاری وزارت بهداشت و درمان می‌باشد.

هماهنگی کار تیم پرستاری در رابطه با برنامه‌ریزی برنامه کار بهیاران و کمک‌بهیاران و سایر کارکنان خدماتی و هماهنگ کردن کار گروه‌های دیگر در رابطه با تیم درمان مثل مشاوره با قسمت‌های مختلف تغذیه، مددکاری، آزمایشگاه، فیزیوتراپی و غیره بر عهده پرستار است.

کار بهیاران از دورترین روستاها شروع می‌شود تا بزرگ‌ترین مراکز بیمارستانی دولتی و حتی در اورژانس‌های جاده‌ای انجام وظیفه می‌نمایند. امروزه معمولاً بهیاری معادل مدرک دیپلم تلقی می‌شود.


:: برچسب‌ها: بهیار , بهیاری , هنرستان بهیاری , مدرسه بهیاری , رشته بهیاری ,



نامه ای به ریس جمهور محترم آقای روحانی
نوشته شده در دو شنبه 4 مرداد 1395
بازدید : 116
نویسنده : حبیب سابکی

با سلام

جناب آقای رئیس جمهور عزیز

بیانات مهم رهبر عزیز و کبیرمان : پرستارى يکى از سخت‌ترين کارها از لحاظ فشار روحى و جسمى براى پرستار است. نشستن پهلوى بيمار، معاشر بودن دائمى با بيمار، شکوه‌ى بيمار را شنيدن، با او به مهربانى رفتار کردن، به او لبخند زدن، او را با عمل، رفتار و پذيرايى خود از رنج‌هاى فراوان دوران بيمارى رهاندن، تحملِ پولادين لازم دارد. و اما نکته‌ايى که به مسؤولان عرض میکنم؛ که مسؤولان ذيربط مسائل مديريتى کشور بايستى براى اين شغل يک باب جداگانه و تازه‌ايى باز کنند. مسأله استخدام، مسأله آموزش در حين خدمت، استراحت دادن به قشر پرستار، موضوعاتى است که در ماهيت کار پرستارى اثر میگذارد.
مسائلی در مورد اعضا نظام پرستاری (بهیاران) پیشکسوتان عرصه پرستاری.6سال از تشکیل نظام پرستاری میگذرد و مسئولین در تمامی نشست ها و سخنرانیهای خود از موفقیتهای چشمگیر این سازمان گفته اند .ولی متاسفانه بهیاروکمک بهیار این پیشکسوتان عرصه سلامت نه اینکه ارتقایی نیافتند و بهیاران تماما در رویای ارتقا تحصیلی بسر میبرند و..........................

و در آخر ما بهیاران با اینکه از مراکز بهداشتی و درمانی دوردست روستاها گرفته تا بخشهای خصوصی و دولتی در بیمارستانها هنوز توجیه نشده ایم که این تعرفه گذاری در پرستاری چیست و آیا از کلمه بهیار در این مقوله استفاده شده است یا خیر با توجه به اینکه در شرف تصویب و اجرای آن است استدعا داریم ما قشر زحمت کش را لا اقل با حمایت خود در این موقعیت تنها نگذارید.


با تشکر و قدر دانی فراوان

حبیب سابکی....بهیار


:: برچسب‌ها: حبیب سابکی , بهیار , مدرس , بهیاری , هنرستان بهیاری رازی ایرانشهر ,



مزایای بهیاری
نوشته شده در دو شنبه 4 مرداد 1395
بازدید : 201
نویسنده : حبیب سابکی

مزایای تحصیل در رشته بهیاری

1-گرفتن دیپلم کاردانش ازآموزش وپرورش

2-کمک هزینه تحصیلی

3-امکان ادامه تحصیل دررشته پزشکی وپیراپزشکی

4-داشتن بازارکار فراوان،امکان اشتغال واستخدام دربیمارستانهای دولتی وخصوصی ،اورژانسها،مراکزبهداشتی درمانی شهری وروستایی

5-شرکت درکنکورسراسری کاردانی کارودانش،دانشگاه جامع علمی کاربردی دانشگاه آزاداسلامی و دانشگاه پیام نور وهمچنین داوطلبان می توانند با گذراندن چند درس طبق بخشنامه آموزش وپرورش دیپلم سایر رشته ها را اخذ نمایند.

6- اخذ گواهی مهارت بهیاری از وزارت بهداشت

    وظايف بهيارومحيط كاربهيار:

بهياري بعنوان يكي ازشاخه هاي علوم وخدمات پزشكي آميزه اي است از دانش پرستاري ، مهارت فني واخلاق وعواطف انساني وانضباط ويژه كه درقالب شرح وظايف خاص خدمات بهداشتي درماني دربيمارستانها، درمانگاهها،آسايشگاهها،اورژانسها ومراكزبهداشتي درماني به مددجويان ارائه خدمات مي نمايند.شرح وظايف بهياري از وظايف اداره كل  امورپرستاري وزارت بهداشت ودرمان مي باشد.  كاربهياران از دورترين روستاهاشروع مي شودتا بزرگترين مراكزبيمارستاني دولتي وحتي دراورژانسهاي جاده اي انجام وظيفه مي نمايند.     

نویسنده :حبیب سابکی....بهیار


:: برچسب‌ها: بهیار , بهیاری , هنرستان بهیاری ایرانشهر ,



مشکلات قشر بهیار
نوشته شده در دو شنبه 4 مرداد 1395
بازدید : 209
نویسنده : حبیب سابکی

بهياران كساني هستند كه با مدرك تحصيلي ديپلم بهياري در گروه پرستاري خدمت مي‌نمايند بعلت كمبود نيروي انساني در گذشته و همچنين در زمان جنگ تحميلي نياز به اين رشته تا حدي بود كه از ديپلم متوسطه نيز دوره هاي يك ساله آموزش داده شد و با مدرك ديپلم بهياري به كار گرفته شدند. تا مدتي قبل نيز پس از طي دوره راهنمايي با گذراندن سه سال در دبيرستان بهياري با اخذ ديپلم در مراكز درماني بكار اشتغال مي يافتند.

در گذشته كه هنوز تعداد فارغ التحصيلان پرستاري به حد كافي نبود، بهياران مسئوليت بخش و مسئوليت شيفت ها را به عهده داشتند. بهياران خدمات خوبي در سيستم بهداشتي درماني ارائه مي‌نمايند ولي مشكلات فراواني باعث عدم رضايت شغلي آنان مي شود.

مهمترين و مهم ترين مشكل عدم ارتقاء تحصيلي بهياران است چرا كه مثلاً يك نگهبان بعد از گذشت چند سال حداقل سرنگهبان مي شود و ارتقاء مي يابد ولي يك بهيار كه در عرصه سلامتي جهت مراقبت بيماران اقدام مي نمايد حتي پس از گذشت سي سال نيز مثلاً نمي تواند سربهيار شود چرا كه چنين چيزي وجود خارجي ندارد.

پس چگونه اين عزيزان كه كارهاي پرستاران را انجام مي دهند مي توانند رضايت شغلي داشته باشند؟ آنان خود را در رشته مسدود شده اي مي بينند كه عليرغم سعي و كوشش فراوان و اثر بخشي در بهبود بيماران جايگاه ارتقا ندارند زماني كه پرستار نيست به جاي پرستار كار مي‌كنند و زماني كه پرستاري هست ديگر فقط به عنوان ردة پايين تر مدنظر قرار مي گيرند.

اكنون سيستم بهداشت جهاني ( WHO ) به اين نكته اشاره دارد كه ارائه دهندگان خدمات درماني و مراقبتي بايد حداقل داراي كارشناسي باشند كه اين موضوع در جهت ارائه كيفيت خدمات مراقبتي شاخص توسعه يافتگي يك جامعه بشمار مي رود.

انصراف بعضي از رشته بهياري و گرايش رشته هاي غيرپرستاري از طريق دانشگاه‌هاي سراسري،‌ آزاد، پيام نور و … هر چند كه باعث رضايت آنان مي شود و در رشته هاي فني و علوم انساني تحصيل مي نمايند، اما از طرفي سيستم بهداشت،‌ درمان و نظام سلامت از كار تخصصي و فني آنان خالي مي ماند چرا كه دروس آنان مرتبط با پرستاري و تجربه آنان نيز مرتبط با پرستاري است.

پس بايد نظام آموزش وزارت بهداشت درمان به فكر اين عزيزان باشد و راهي را پيش گيرد كه بهياران با كمترين زمان، با شيوه و روش مطلوب بتوانند ادامه تحصيل دهند چرا كه بدين منوال هم رضايت شغلي بهياران فراهم مي شود و هم سيستم بهداشت درمان از خدمات آنان محروم نمي ماند.

پيشنهاد مي شود:

1-با توجه به اينكه ارائه خدمات بهداشتي درماني بايد حداقل در سطح كارشناسي باشد. از اين به بعد سيستم بهداشتي درمان به تربيت بهيار نپردازد و سيستم مراقبتي به دو بخش حرفه اي ( يعني كارشناس پرستاري ) و غير حرفه اي ( يعني كمك پرستاري «كمك بهياري فعلي» ) تقسيم شود.

2-وزارت بهداشت، درمان روشي را انتخاب نمايد تا بهياران بتوانند همانند معلمين كه در وزارت آموزش و پرورش با تحصيلات ضمن خدمت مدرك كارشناسي اخذ مي‌نمايند، اقدام نمايد و يا با برگزاري آزمون دروني و دوره اي و سالانه بهياران را جهت ارتقاء در دانشكده هاي پرستاري شبانه جذب نمايد، تا همه بهياران داراي مدرك كارشناسي پرستاري شوند.

3-بهياران در گرايش هاي از جمله كارداني فوريت هاي پزشكي، و ساير رشته هاي مرتبط در دانشگاه جامع علمي كاربردي اولويت داشته باشند.

پس بهتر است به هر طريق و با تعيين اولويت، سيستم بهداشت، ‌درمان به فكر ارتقاء تحصيل بهياران باشد.
 
نویسنده :حبیب سابکی....بهیار


:: برچسب‌ها: بهیار , بهیاری , هنرستان بهیاری ایرانشهر ,



نحوه پذیرش دانش موز در رشته بهیاری
نوشته شده در دو شنبه 4 مرداد 1395
بازدید : 242
نویسنده : حبیب سابکی

نحوه پذیرش دانش آموز:

 


ثبت نام دانش آموزان از 15 خرداد هر سال تا 15 تیر انجام میگیرد. در اواخر تیرماه هرسال آزمون ورودی برگزار میگردد به این شکل که آزمون بصورت کتبی و 100 سوال تستی بوده از موارد درسی (ادبیات فارسی- زبان انگلیسی - معارف اسلامی - ریاضیات - زیست شناسی و بهداشت عمومی - هوش ) در سطح اول دبیرستان و پس از پذیرفته شدگان در آزمون مصاحبه بعمل آمده و نتایج نهایی در اواخر مراداد ماه اعلام میگردد.

 


شرایط پذیرش داوطلب:

 


تابعیت جمهوری اسلامی ایران

 


متدین به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان رسمی کشور و التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی

 


دارا بودن مدرک قبولی سال اول دبیرستان

 


حداکثر سن ورود به هنرستان بهیاری 16 سال تمام می باشد

 


دارا بودن سلامت جسمی و روانی

 


دارا بودن صلاحیت اخلاقی و حسن خلق و شایستگی حرفه ای و ارائه گواهی حسن اخلاق با درج نمره انضباطی از آخرین مدرسه محل تحصیل

 


افراد بومی حق تقدم دارند

 


آزادگان - خانواده معظم شهدا - اسرا - مفقودین و جانبازان از کار افتاده در صورت تساوی شرایط  از اولویت برخوردار خواهند بود

 


پرداخت مبلغ 5000 ریال به حساب شماره 90027 بانک ملی شعبه نجمه تحت عنوان وجوه درآمد حق ثبت نام امتحانات ورودی بهیاران و بهورزان ( قابل پرداخت در کلیه شعب بانک ملی)

 


طول دوره تحصیل براساس ضوابط آموزشی و پرورش می باشد (حداقل دو سال کامل و یک ترم تابستانی)

 


وزارت بهداشت ، درمان و آموزشی پزشکی نسبت به پرداخت کمک هزینه تحصیلی و خوابگاه هیچگونه تعهدی نخواهد داشت

 


به دانش آموزان دوره روزانه در صورت موفقیت در  آزمونهای دروس عمومی - الزامی و تخصصی از سوی وزارت آموزش و پرورش دیپلم کار و دانش در رشته بهیاری داده خواهد شد. در صورت موفقیت در آزمونهای دروس تخصصی ا زسوی وزارت بهداشت ، درمانی و آموزش پزشکی گواهینامه مهارت در رشته بهیاری داده خواهد شد

 


مدارک جهت ثبت نام:

 


یک برگ فرم درخواست تکمیل شده

 


یک برگ فتوکپی مدرک تحصیلی سال اول تحصیلی

 


یکبرگ فتوکپی شناسنامه

 


چهار قطعه عکس 4*3 تمام رخ

 


رسید فیش بانکی

 


گواهی حسن اخلاق با درج نمره انضباط

 


فرم شماره یک هدایت تحصیلی شرایط برگزاری آزمون :

 


الف) آزمون کتبی :

 


نوع سوال فقط تستی چهارجوابی جمعاً 100 سوال که بانظارت آموزشی مراکز آموزش دهنده طرح و تهیه خواهد شد . حداقل امتیاز کسب شده از 100 نمره 50 خواهد بود

 


ب) مصاحبه حضوری:

 


مصاحبه توسط نمایندگان دانشگاه - مدیرهنرستان و مربیان باتجربه بعمل خواهد آمد . موسسه آموزشی دهنده پس از اتمام مهلت ثبت نام که از اول شهریور تا 15 شهریور می باشد موظف است در صورت عدم تکمیل تعداد مورد نیاز جهت معرفی افراد ذخیره اقدام و به ترتیب تقدم از افراد ذخیره ثبت نام بعمل آورد.

 


شروع کلاس ها همانند  هنرستانهای وابسته به وزارت آموزش و پرورش از اول مهر می باشد.

 


فارغ التحصیلان با اخذ گواهینامه مهارت و کار ودانش از هنرستان می توانند در آزمون های استخدامی بهیاران شرکت نموده و در صورت پذیرفته شدن مشغول بکار شوند

 


جهت شرکت در کنکور سراسری فارغ التحصیلان باید دوره پیش دانشگاهی را سپری نموده البته در ( رشته علوم انسانی و علوم تجربی ) و سپس در کنکور سراسری شرکت نمایند

 

 نتا


:: برچسب‌ها: بهیاربهیاری , هنرستان بهیاری ایرانشهر , حبیب سابکی ,



كتب تخصصی بهیاری
نوشته شده در دو شنبه 4 مرداد 1395
بازدید : 1774
نویسنده : حبیب سابکی

کتب تخصصی بهیاری

-         مراقبتهای بهیاری دستگاه گوارش

-         مراقبتهای بهیاری در دستگاه عضلانی، اسکلتی، پوست

-         مراقبتهای بهیاری در دستگاه تولید مثل ( ویژه دختران و پسران )

-         مراقبتهای بهیاری در دستگاه ادراری

-         مراقبتهای بهیاری بیماریهای گوش و حلق و بینی و چشم

-         مراقبتهای بهیاری در دستگاه قلب و عروق و خون

-         مراقبتهای بهیاری در دستگاه تنفس

-         تغذیه و رژیم های درمانی

-         زیست شناسی اختصاصی

-         بهداشت روانی

-         بهداشت عمومی

-         اخلاق و مقررات بهیاری

-         فن بهیاری (دستورالعمل مقدماتی)

 
نویسنده :حبیب سابکی....بهیار


:: برچسب‌ها: بهیار , بهیاری , رشته بهیاری , کتاب بهیاری , کوچینک , بهیاری ایرانشهر , هنرستان بهیاری ایرانشهر ,



نوشته شده در دو شنبه 4 مرداد 1395
بازدید : 129
نویسنده : حبیب سابکی

 بیب سابکی


:: برچسب‌ها: حبیب سابکی , habibsaboki , کوچینک ,



نوشته شده در دو شنبه 4 مرداد 1395
بازدید : 135
نویسنده : حبیب سابکی

گروه موسیقی شباهنگ با خوانندگی استاد رخشانی(نوری) تقدیم میکند........
کانال تلگرام telegram.me/balochimusic
شماره Telegram،whatsapp
۰۹۱۵۹۵۶۱۲۱۴
وبلاگ ما:www.habibsaboki.lxb.com
دانلود آهنگ های جدید وشاد بلوچی وفارسی و... در کانال تلگرام ما join كنيد......


:: برچسب‌ها: آهنگ بلوچی , بلوچ , گروه موسیقی بلوچی , شعر بلوچی , ملورانی , کوچینک , نیکشهر , ایرانشهر , زاهدان , سراوان , بلوچی شعر , آهنگ شاد بلوچی ,



نوشته شده در دو شنبه 4 مرداد 1395
بازدید : 155
نویسنده : حبیب سابکی

روستای کوچینک یکی از روستاهای شهرستان نیکشهر در توابع بخش مرکزی است ودر۱۵کیلومتری دهستان هیچان قرار گرفته است
فامیل اکثر مردم کوچینک سابکزهی،ریسی،بلوچی،درزاده میباشد این روستا دارای شش محله به نامه های دربلوچان،سرآسياب،محله درزاده ها،سرچاه ،کوچک وکوه بن است این روستا همچنین دارای سه قناط به نام جلالکشاری،آسیاب وشهر است گویش مردم زبان بلوچی میباشد


:: برچسب‌ها: kochink , روستای کوچینک , کوچینک , آبگاه , هیچان , جوزدر , نیکشهر , حبیب سابکی ,



نوشته شده در دو شنبه 4 مرداد 1395
بازدید : 179
نویسنده : حبیب سابکی

رشته ی بهیاری یکی از شاخه های کارودانش است.که درکل کشور در ۱۵هنرستان(پسرانه) تدریس میشود که دو هنرستان آن در استان س وب است(یک هنرستان دخترانه در ایرانشهر خیابان نورکوچه پاستور) یکی هنرستان رازی  ایرانشهر واقع در ایرانشهر خیابان درزاده رو بروی آموزش وپروش ویکی هنرستان زابل است.برای ثبت نام در این رشته میتوانید به مرکز بهداشت شهرستان خود یا هنرستان مراجعه کنید وبعد از ثبت نام باید در امتحان ورودی بهیاری قبول شوید که  امتحان ورودی شامل ۱۰۰سوال تستی است که در امتحان درهر سال بسته به نیاز استان ۶۰یا ۱۲۰ نفر قبول میشوند وبعداز امتحان شرکت کنندگان قبول شده در امتحان باید درمصاحبه بهیاری شرکت کنند که دراین مصاحبه نصف این افراد در رشته ی بهیاری قبول میشوند یعنی۳۰یا۶۰نفرقبول میشوند. در مصاحبه یادر مورد مساءل شخصی مثلا اخلاق رفتار پرسیده میشود ویا از کتب درسی که در امتحان بود سوال میشود .این مصاحبه ۳۰درصد نمره دارد( که بودن بستگان یک بهیار یا پرستار  در خانواده ۱۰درصد و۲۰درصد امتیاز به پرسش وپاسخ. مربوط میشود)آزمون امتحان ورودی نیز ۷۰درصد نمره دارد.بعد از آزمون ورودی  راه یافتگان با تحویل پرونده ی خود به هنرستان میتوانند در رشته ی بهیاری شروع به تحصیل کنند که مدت تحصیل آن دوره ی دوم متوسطه یعنی ۳سال است (نظام جدید)که شش ترم است +۳۵ روز ترم تابستانی.کتب درسی عمومی این رشته شامل انگلیسی عربی ادبیات فارسی زبان شناسی تاریخ جغرافیا دین وزندگی۱،۲،۳ درطول تمام سه سال میباشد .
وکتب درسی تخصصی آن شامل :دستورالعمل مقدماتی،اخلاق بهیاری،زیست شناسی،تغذیه،مراقبت های بهیاری روانی،بهداشت عمومی۰۰۰اسکلتی،عصبی،قلب وعروق گوارش چشم وگوش (کتب نظام دو ساله بهیاری)میباشد پاس کردن کتب تخصصی الزامی است .شخص با گذراندن دوره ی ۳ساله بهیاری(نظام جدید)به اخذ مدرک بهیاری نایل می شود که بعداز آن باید خدمت سربازی خود را بگذراند که البته میتوان امریه گرفت .
نویسنده:حبیب سابکی . بهیار
استادان کتب تخصصی عباس میر(مسول کارآموزی)مجتبی امیری (مسول ثبت نمرات)عیسی نورنیا
ریس هنرستان بهیاری رازی ایرانشهر


رشته ی بهیاری با توجه به نیاز استان بازار کار خوبی دارد شغل بهیاری تضمینی است
سلامت وموفق باشید
حبیب سابکی


:: برچسب‌ها: رشته بهیاری , بهیار , بهیاری , هنرستان بهیاری , بهیاری رازی ایرانشهر , پرستار , ایرانشهر , مرکز بهداشت ایرانشهر , هنرستان بهیاری ایرانشهر , behyar , habibsaboki , , kochink , کوچینک , نیکشهر , قبول شدگان بهیاری , ,